Beszélsz angolul?/ Do you speak English?

Beszelsz angolul? Igen persze. Mihez képest? Huhh, hát akkor nem is tudom....
Ez a mai téma. :)
Do you speak English? Yes, of course. Compared to what? Oh, I am not sure actually...
That's the topic for today :)




Kezdjük a legelején a történet mesélést. Szóval általános negyedikben kezdtem angolt tanulni, nincs sok emlékem róla, csak egy oldal a Project könyvből képekkel és alap szavakkal és az, hogy a tanárnő elmesélte, egy szónak több jelentése is lehet például gay (boldog, homoszexuális) :)

Let's start at the very beginning. So, I have started learning English when I was in 4 grade in primary school, however I do not have lots of memory about it, only two; one page about pictures and basic words in the Project book, and another one when my teacher told me, one word can have several meaning such as gay.... :)

Aztán gimibe nulladikba mentem, angol tagozatba, ahol 3 tanárunk volt. Nagyon élveztem, egy év után már angolul beszélgettünk, sms-eztünk egymással, nagyon jó volt. Aztán a következő évtől már csak egy tanárunk volt, és heti 3-5 angol óra. Nem sok. Az angol tanáraim nulladik után valószínüleg csak jót akartak azzal, hogy azon gondolkodnak kezdő csoportba kellene lelépnem :( Szerencsére ez nem történt meg, így maradtam a haladó csoportban. "Csak" ötödik (végzősként) sikerült leraknom a középfokú nyelvvizsgát (EURO nyelvvizsga), a szalagavató másnapján... A nyelvvizsgára külön angol tanárral készültem fel. (Elérhetősége itt megtalálható) Nagyon jó, beszédközpontú órákat tartott, ugyanakkor a nyelvtannal is sokat foglalkoztunk. Nagyon támogatott engem abban, amikor jelentkeztem az angol egyetemre, ami nagyon jól esett.

Then I went to special English class in secondary school where we had 3 English teachers. I really enjoyed it, after 1 year we spoke and sent text messages in English, it was really cool. From the following year we had only one teacher. and 3-5 lessons a week. It was not a lot. My English teachers probably wanted to improve my English when they considered putting me in the beginner group instead of staying with the intermediate group :( Fortunately it did not happen, so I stayed in the intermediate group. "Just" in the final year I could do my Intermediate language exam, on the next day of the prom... For the language exam I prepared with a private English teacher. The lessons were very good, mainly focused on speaking, however we practiced the grammar as well. She supported me when I applied to the English uni, which meant a lot.

Aztán elkezdtem az egyetemet, ahol sikerült egyik félévben felvenni az angolt. Egy brit tanárunk volt, nem emlékszem rendesen, de mintha angolul beszélt volna egész órán. Nagyon jó kis óra volt, de csak egy szemeszterig tartott, nem volt elég.

Then I started my course, where I could learn English for one semester. We had a British teacher, I do not remember well but I think he spoke in English on the lessons. It was a really great lesson, but it lasted for a semester, which was not enough.

2010-et írunk, kijöttem Angliába. Tehát ha valaki kérdezi tanultam-e angolul mielőtt kijöttem, a válasz természetesen igen, egy közepes szintre tenném magam, de abszolút nem beszéltem jól. Ez hamar kiderült az első vásárlás, bankba látogatás alkalmával, hogy amit egyszerűnek gondolok, nem is annyira egyszerű. Mindig igyekeztem felkészülni akárhova mentem: megírtam a szöveget előre, szókincset megnéztem az adott dologhoz (banknál például: bankszámla, bankkártya, közös bankszámla, átutalás stb...)

2010, I came to UK. So if someone ask me if I learnt English before I came out, my answer is yes, of course, I think it was an intermediate level, however I could not speak very well. It turned out very quickly at the first shopping or visit in a bank, that what I thought is easy to do, it is not that easy. So I was always well prepared, I wrote the text in advance, collect vocabulary (for banking: account, credit card/debit card, joint account, bank transfer etc..) wherever I went.

Az egyetemi felvételi követelménye volt, elérni 6 pontot az IELTS nyelvvizsgán. Pontosan 6 pontot sikerült elérnem. 6.5 ponttól otthon felsőfokú nyelvvizsgát adnak. A vizsgára 2 hetet készültem, de beszélgetni nem nagyon tudtam senkivel, mert akkor jöttem ki, lengyel kollégáim voltak (volt aki semmit nem beszélt angolul), még nem voltak barátaim akikkel lehetett volna hosszan beszélgetni.

The entry requirement for the uni was to gain 6 points on the IELTS language exam. I gained exactly 6 point. From 6.5 you get Advance level in Hungary. I practised only two weeks for the exam, however I could not practise speaking, because I had Polish colleagues (Some could not even say a word in English), and I did not have any friends to have nice, long conversations with.

Az első igazi sokk, az első éttermi óra volt, ahol üdvözölni kellett a vendégeket, beszélgetni velük, felvenni a rendelést (meg is érteni) és stbstb. Ismét, könnyűnek hangzik, de nem volt az, nagyon nem éreztem magabiztosnak magam. Szerencsére az akkori étterem manager olasz volt, emlékezett honnan jött, így készségesen lediktálta a standard mondatokat, és biztosított róla, hogy mindig ott lesz a háttérben, ne izguljak. Örök hálám neki..

The first shock happend on the first lecture in the restaurant, when we had to greet guests, having chat with them, take orders (also understand what they say) and etc. Again, it seems easy, but it was not, I really did not feel confident. Fortunately the manager of the restaurant was Italian, he remembered how he started, so he was very helpful, he told me what to say, and ensured that he will be always in the background to help me, no worries. I am really grateful for him...

Az első pár hónap után már egész jó volt, mertem beszélni. A következő sokk tavaly októberben ért, amikor is megkaptam a recepciós melót. Abszolút nem mindegy milyen szavakat használok, hogyan beszélek a vendégekkel, körülbelül kétszer is próbálom átgondolni mit mondok. Amíg egy baráttal (angol, külföldi mindegy) nem számít annyira ha épp nem a jó szót mondtam (esetleg szlenget használtam), úgyis érteni fogja. Szerencsére a legtöbb vendég törzsvendég, így lehet velük kicsit lazábban beszélgetni.

Couple of months later it was much better, I was brave enough to speak. The next shock was in October last year, when I got the receptionist job. It really matters what I say, how I speak with the guests, I always try to think twice before speaking. If I speak with my friends (English, foreign does not matter) it does not matter if I do not use the proper word (if I use slang), because she/he will understand it. Fortunately most of the guests are regulars, so I can speak with them more relaxed.

Néha még mindig kétségbe esek, amikor nem jut eszembe egy szó, vagy csak nem tudom kifejezni magam. De azt gondolom, iszonyatosan sokat fejlődtem, és az igaz, hogy anyanyelvi környezetben az ember csak úgy szívja magába az új szavakat. Az egyetemen is eddig sikerült mindent megértenem. Eddig...

Sometimes I am still in panic, if I do not know a word or when I cannot express myself. However, I think I improved a lot and it is true that you can pick up words extremelly fast in a native language environment. I understood everything in uni, so far...

Ebben a szemeszterben munkajogot is tanulok. Aminek nagyon örülök hiszen itt Angliában ez kiváltképp fontos, hogy külföldiként tudjam a jogaimat. Az első 1 órás előadás után olyan fejfájásom lett, mint amikor kijöttem Angliába, és nehéz volt megszokni az angolt. (Egyébként tényleg megterheli az agyat, hogy a másik nyelven kell gondolkodni, de egy idő után elmúlik) Azt éreztem, nem értek semmit :) Ezért megfogadtam, hogy ez nem foghat ki rajtam. Kivettem pár nagyon alap könyvet és egy Jogi szótárt, tervem egy ötöst szerezni (legrosszabb eseteben négyest) és jó sok tudást magamba szívni, és tudni őket alkalmazni. A beadandó is a gyarkolatra megy rá, mintsem a magolásra (szerencsére az itteni egyetemeken- legalábbis nálunk- nem kell magolni) Lesz egy munkajogi ügy, amit egy csoportban meg kell oldani, és azt egy "interjú" keretein belül elmondani a tanárnak. Ő meg kérdez, figyel, vitázik velünk :)

In this semester I study employment law. I am happy for it, especially because as a foreigner it is really important to understand my rights. After the first couple of lectures I had a massive headache, it felt like when I came to UK and it was really hard to get used to the English. (By the way English (or a new language) does overload your brain when you have to think in an other language, but after a while it gets better ) I felt like I did not understand anything. That is why I promised to myself, that it will not overwhelm me. I borrowed some basic books and a dictionary of law from the library because my aim is to get an A (or at least a B) and to gain lot of knowledge and be able to use them in practise. The assignment is also about using the knowledge in practise, and not just memorising the theory (Fortunately in the UK universities - for example in our university- you do not have to memorise whole books etc..) On the assignment there will be a case what we have to analyse in a group and then like on an interview we have to tell to the lecturer. She will ask, listen and debate with us :) 

Frissites: Ezt a bejegyzést az első előadás után írtam. Most a harmadik előadás után elmondhatom, hogy jobban értem az anyagot, mindig felkészülök az órára, kiirom az ismeretlen szavakat, sőt most már volt sikerélményem is órán. :) Menni fog ez :) + Az egyetemen meghirdettek egy Legal English- Jogi Angol órát, ami ingyenes 2 órás előadás nemzetközi tanulóknak, ahol átnézzük a jogi dolgokat, szakkifejezéseket. Nem is jöhetett volna jobbkor ez az óra :)

Update: I wrote this blog post after the first lecture. Now, after the third lecture I can say that I understand the theory better, I always prepare for the lectures in advance, collect the vocabulary and I had success on the seminar as well. I think it will be okay :) + The university advertised a Legal English lecture, which is a 2hours lecture for International students, where we will speak about legal things and learn vocabulary. This could not have come in a better time :)



Nagyon hasznos, hogy angolul írom a blogot, sokat fejlődök ezáltal is. A nyelvtudásom nem tökéletes, de sokkal jobb mint volt. :)

It is very useful to write my blog in English as well, I improve a lot by it. However my English is not perfect, it is much better than it was. :)

Sokszor elszoktam mondani és csak ismételni tudom magamat: ha nem tudsz angolul, legalább egy közép szinten, akkor még ne gyere ki Angliába dolgozni, mert úgy nem fogsz kapni munkát.

I told it many times, but I can just repeat myself: If you cannot speak English at least on an intermediate level, then do not come to England for working, because you will not get any jobs.