Összefoglaló 1. Egyetem

Igyekszem mindent leírni az egyetemi oktatásról Angliában, hiszen sok emailt kapok, arról, hogy mik az alapkövetelmények, mennyibe kerül a tandíj, milyen szakok/tantárgyak vannak.



Alapkövetelmény: GCSE vagy azzal egyenrangú képesítés (az érettségi többet ér, mert nehezebb és sokkal jobb :) ) Nem angol anyanyelvűeknek IELTS nyelvvizsga. 9 pont a maximum, és nem lehet megbukni. Szakonként változik, hogy mennyit kell elérni. Magyarországon 6.5ponttól felsőfokú nyelvvizsgát adnak. A nyelvvizsga ára Mo.n 40ezer Ft, itt Angliában kb. 30ezer Ft=100Font. Más nyelvvizsgát nem fogadnak el.

Jelentkezés: UCAS honlapon keresztül kell az adatokat feltölteni, és megjelölni a szakokat. Azt hittem, írtam erről egy bejegyzést, de nem, és most már nem emlékszem mennyibe kerül a jelentkezés. Nem vészes, az tudom. Az interneten folyamatosan nézni kell a UCAS honlapját, mert ott írják meg, hogy felvettek-e, vagy ha nem akkor mit lehet tenni. Véleményem szerint, mivel a magyar diplomát itt nem fogadják el, jobb ha itt kezdjük az egyetemet. A másik opció, hogy a mester diplomát tesszük le itt. De ebben nem vagyok 100%ig biztos, hogy beszámítják a magyar diplomát a pontokba. Az érettségimet elfogadták probléma nélkül, és nem kérték, hogy fordítassam le hiteles fordítóval.

Szakok: Ugyanazok a szakok vannak mint otthon.

Tantárgyak: Kreditrendszerrel működik, ugyanúgy mint otthon, csak itt egy tantárgy 15- 30 kredites, mert csak 4-5 tantárgy van egy félévben. Egy tantárgyból hetente van egy előadás és egy szeminárium.

Számonkérés: Itt is van vizsga, de nagyon kevés, félévenként változik a száma. Népszerűbb a beadandó. Ami könnyebbnek tűnik, de nem az. Első két félévben 1800-2000 szavas esszét/reportot kell írni, következő félévben 5000-6000 szavasat. itt nem oldalakban megadva, hanem a szavak száma szerint.

Osztályzás: Számok helyett betűkkel jelölik. A+, A, A-, B+, B, B-, C+, C, C-, D+, D, D-, E, F. Ez kb. olyan mintha azt mondanánk 5ös fölé/alá. D- még nem bukás, de az E és F igen. Ilyenkor meg kell ismételni az adott tantárgyat, ebben szerencsére nem volt részem.

Képzés típusa: Lehet nappali (3-4 év), levelező (6-8 év ) vagy online (1-3 év).
Online képzés esetén is ugyanúgy vannak előadások. A tanár egy fülhallgató és egy mikrofon segítségével, egy Skypehoz hasonló programon leadja az anyagot. Letölthető, visszahallgatható stb. online képzésnél egy modul 300Font= kb. 100ezer Ft, és erre nem kapható diákhitel. Képzés időtartama: 1-3 év, egyéntőől függ.

Tandíj: Szakonként és egyetemenként változik, de kb. 1645Font/félév tehát, 3290Font egy évre. (kb. 1 millió Ft). 2012től megemelik a tandíjat, de csak azoknak kell többet fizetni, akik akkor kezdik egyetemi tanulmányaikat, tehát engem nem érint. Amikor még úgy volt, hogy megyünk Oxfordba, akkor megnéztem és ott is ugyanannyi a tandíj mint itt a Derby egyetemen. (az oxfordi a legjobb egyetem, a derby egyetem a 104. a ranglistán.)

Diákhitel: Az egyetem honlapján ott van, hogy hogyan lehet jelentkezni diákhitelre. Nyílván mindenki megkaphatja, és ha jól olvastam a minimálbér 10%-t kérik el havonta törlesztésre. Még utána kell néznem pontosan.

Plussz költség: Mivel én vendéglátás mendzsmentre járok, ezért meg kellett vennem az egyenruhát (szakács, és pincér egyenruhát) ennek költsége 130Font= 39ezer Ft. Mivel Derby-ból járok fel Buxtonba, ezért kellett vennem buszbérletet (Bus Pass) aminek költsége szintén 130Font, és szeptember végétől június 24ig érvényes. Ezt a 130fontot adminisztrációs díjnak hívják, tehát az angolok azt mondják a busz ingyen van, mert csak az adm. díjat kell kifizetni :) A Bus Pass-t nem lehet használni 4óra után, és hétvégén, ilyen esetben ki kell fizetni a teljes buszárat, amit a suli majd visszaad. Milyen logikus... :)

Szakdolgozat: Még nem tartok itt, ezért csak hallomásból tudok infókat. Nem tudom hány szavasnak kell lennie, de soknak, és egy témát kell kiválasztani és arról írni, ugyanúgy mint otthon. A különbség annyi, hogy még otthon meg kell védeni a szakdogát, itt nem kell. Megírod, leosztályozzák és kész. 2-3 év múlva többet tudok róla, akkor majd részletesebben írok.

Gyakorlat: Ez is egyetem függő, mert például az oxfordi egyetem alapból tartalmaz egy egy éves gyakorlatot, még az én egyetememen ez megválasztható. Lehetőség van gyakorlatra a második év után, ami 600Fontba kerül "csak", és kapunk fizetést az adott cégtől. Lehet menni gyakorlatra a világ bármely csücskékbe, de lehet maradni Angliában is.

Most ennyi jutott eszembe, ha bárkinek kérdése van, szívesen válaszolok.