Itthon Otthon?/ Where is my home?

A múltkor mikor Magyarországon jártam, egyik ismerősöm megkérdezte, hogy hol van az otthonom. Hát ez egy nagyon jó kérdés, erről lesz szó a mai bejegyzésben.
Last time when I have been in Hungary, one of my friend asked me where is my home. This is a really good question, so this will be the topic today.



Igazából nem is tudom hol kezdjem, hiszen ez egy bonyolult dolog. Az ember sok minden miatt dönthet úgy, hogy ott hagyja az otthonát, mindenét maga mögött hagyva új életet kezd egy új országban. Sokan már nem látnak más megoldást, hogy kitörjenek és jobbra fordítsák az életüket, vagy éppen vannak azok akik "kalandvágyból" neki vágnak. Ehhez, az utóbbihoz tartozok én is. Repüljünk vissza az időben, 2010-ig, amikor is egyik nap felhívott a párom mi lenne ha kijönnénk Angliába. Egyszer ő már elindult volna, így már nem foghattam vissza mégegyszer. Aztán gondolkoztam rajta és arra jutottam, miért ne mehetnék ki én is? A kalandvágy és egy álom beteljesítésén kívül, nem volt különösebb okom elhagyni az országot. 20 évesen egyetemre jártam, volt egy nagyon jó részmunkaidős állásom, a szüleimmel laktam, már akkor is stabil párkapcsolatban éltem, nem volt semmiben sem hiányom.

I do not even know where to start, because this is a complex topic. People can decide to leave their home and leave everything behind them to start a new life abroad for numerous reasons. Many of them cannot see any other solution to improve, to have a better life, or they just want some adventures. I belong to the latter. Let's go back to 2010, when on one day my boyfriend called and asked what would be if we moved to England. Once he wanted to move already, so I could not hold him back again. Then I thought about it and I came to the conclusion why should not I come? Besides that it was a desire for adventure and a dream to fulfill, I did not have a particular reason to leave my country. At the age of 20 I was studying in uni, had a great part-time job, lived my parents and already had my stable relationship, so I did not lack anything.

Szóval július 5-én megérkeztem, nem gondoltam mi vár rám. Olyan két héten belül kaptam munkát, belecsöppentem a valóságba. Mert amíg az ember csak otthon ül a lakásban, nem látja mi történik a világban. Akik követik a blogomat, ezáltal az éltemet is, tudják nem volt habos torta a kezdés vagy ahogyan sokan szeretik mondani "haha, itt sem kolbászból van a kerítés". Hát nyílván nem, nem is gondolhatja senki.

So I got here on 5th July, and I did not know what will await for me. Approx within 2 weeks I got a job, so I had been dropped to reality. Because while you are just sitting at home, you cannot see what is happening in the World. Those of you who are following my blog thereby my life as well, you know that this was not an easy start. Of course it was not, nobody should think that. 

Visszatérve a kérdésre, hol az otthonom? Majd' 4 éve angol munkahelyen dolgozok, angol emberek között, az angol rendszerben, angolul kommunikálok a nap nagy részében, angol házban élek stbstb. Lehetne még sorolni, de a lényeg, itt élek már, nem otthon. Majd' 4 éve csak kívülről látok bele az otthoni dolgokba, mint egy kívülálló. Mert nézhetem én a híreket, olvashatok otthoni honlapokat, nem otthon élek, tehát nem úgy élem meg a dolgokat mintha otthon lennék.
Nem szeretem a magyar dolgokat fikázni, de szerencsére kimaradok az otthoni negatív dolgokból (mint például politika). A problémám annyi, hogy ha Magyarország adott volna is egy jelet, hogy haza menjek, lehet már haza mentem volna. De ehelyett mit kapok? Haza megyek, szembesülök a dolgokkal, hogy nem hogy jobbak lennének a dolgok, hanem rosszabbak. Barátok- ismerősök nem találnak munkát diplomával, kevesebb a fizetés, az emberek egyre depressziósabbak.

So go back to the question, where is my home? For almost 4 years, I work in an English workplace, with English people, in an English system, I communicate in English for most of the day, I live in an English flat etcetc. I could have listed even more, but the main thing is, I live here and not at home. For almost 4 years I can only look into the Hungarian things as an outsider. Because I can watch the Hungarian news, read Hungarian websites, but I do not live at home, therefore I do not think about these things as if I would be at home.
I do not like saying anything bad about Hungarian things, but fortunately I have been missed out from all these negative things (for example politics). My only problem is, that if Hungary would have given me just one sign to go home, I might have gone home already. But what do I get instead? When I go home for a visit, I see things as they did not get better, they even got worse. Friends- aquintances do not find proper jobs with a degree, the salary is less than it was, and people are getting more depressed.
Az otthonom ott van ahol otthon érzem magam

Sokszor azt is megkérdezik, "Most te örökre kint maradsz?". Azért furcsa ez a kérdés, mert honnan is tudhatnám, hogy mi fog történni holnap? Te sem tudod. Lehet még Magyarországon élsz, de 5 év múlva már elköltözöl. Én sem tudom mi lesz. Kb 2 éve azt érzem, nem szeretnék haza költözni, egy jó darabig semmiképp. Az a baj, sok itt élő ismerősöm ezt érzi. És ez szomorú, hogy a saját hazámba nem szeretnék hazamenni, önakaratból. Mert az az ország nem tudja azt nyújtani nekem amire szükségem van.

Many times I got the question "Will you live there forever?". This is a strange question, because how should I know what will happen tomorrow. You do not even know. Maybe you live in Hungary, but within 5 years you will move away. I do not know what will happen with me. Since about 2 years I feel that I do not want to move home, definitely not for a while. The main problem is, most of my Hungarian friends in England think the same. And this is sad because I do not want to move back to my home country, from my own will. Because that country cannot give me what I need.

Miért szeretek itt Angliában élni? Mert itt hagyják az embert élni és normális fizetést kapok. A munkahelyemen értékelnek, elismerik a munkámat és a tudásomat, lehetnek új ötleteim amiket a főnökömmel meg lehet beszélni. Nem tartok attól, hogy elveszítem a munkámat, egyrészt azért mert ha jól végzem a munkámat akkor miért is rúgnának ki, másrészt ha felmondanék, találnék munkát elég hamar. Szeretem az itteni felsőoktatást, hogy nem kell magolni, mert nem azáltal "tanuljuk meg" a dolgokat, hanem gyakorlati alapon. Itt is értékelik az új ötleteket, lehet saját véleményem, mégha a szakkönyvben nem is így gondolják. Itt lehet fejlődni, az én példámon is láthatjátok, innen már csak feljebb van. Rengeteg lehetőség adott, csak élni kell vele.

Why do I love living here? Because they let people to live and I get normal salary. I am valued in my job, my work and knowledge are recognised, I can have new ideas which I can discuss with my manager. I am not afraid of losing my job, firstly because if I am doing my job properly why would they fire me and secondly if I would resign I could find another job soon. I also love the higher education here, I do not have to mug to get the knowledge, we learn in practise. New ideas are valued here as well, I could have my own opinion even though it is different than what is in the textbook. I can improve myself, you can see on my example as well, and from here I can just get higher. There are lots of opportunities you just have to take them.

Mégis hogy hol van az otthonom? Ha itt Angliában vagyok akkor az ITThon Angliára vonatkozik, az OTThon Magyarországra és ha Magyarországon vagyok akkor az az ITThon és Anglia az OTThon. Mert 20 évnyi OTThon létet nem lehet a szőnyeg alá söpörni, magyar vagyok, magyar az anyanyelvem és én erre büszke vagyok. Hiányzik pár dolog, de azt gondolom ez innen Angliából is megoldható (vagy ha nem, akkor haza megyek pár napra).

So then where is my home? If I am in England this is my home and Hungary is my home country, but if I am in Hungary than England is still my home. You cannot swipe 20 years of living in Hungary under the carpet, I am Hungarian, my native language is Hungarian and I am proud of this. I miss some things from home, but I can sort these out from England as well (or if not then I go home for couple of days).