Hogyan válasszunk albérletet Angliában? How to choose an accommodation in England?

Az egyik legfontosabb kérdés amikor az ember kiköltözik külföldre, hogy hogyan oldja meg a szállását. Ma ebben szeretnék segíteni, hogy hol és hogyan találjuk meg tartós (vagy akár ideiglenes) albérletünket.
One of the most important thing when somebody comes to UK to sort out the accommodation. In this post I would like to help you how and where to find your permanent (or temporary) accommodation.

Írtam már pár bejegyzést lakhatással kapcsolatban, itt megtalálod őket:
I wrote some posts about housing already what you can read here:
Összesen hatszor költöztünk az Egyesült Királyságban 4 év alatt. Volt, hogy privát főbérlőtől béreltük a lakást, volt, hogy ügynökség segítségét kértük.
A privát főbérlőnek nagy előnye, hogy lehet alkudni és talán a bérletidíj fizetését is jobban meg lehet beszélni. Gondolok arra, hogy például amikor mi Chapelbe költöztünk egy összegben egyszerre kellett befizetni a kauciót, viszont utána hetente kellett albérletet fizetni. Az akkori pénzügyi helyzetünket ez nagyban megkönnyítette. Viszont, arra is vigyázni kell, hogy annyi kamu hirdetés kering az interneten, nehéz kiválasztani a normális, komoly főbérlőt.

Altogether we moved six times in UK within the last 4 years. Sometimes we rented through private landlord, sometimes we asked the help of the agencies.
The advantage of the private landlord is that you can easily negotiate and you can discuss the payment as well. Let me explain: When we moved to Chapel we had to pay the deposit in one amount but after that we had to pay the rent weekly. This was a really good help for us at that time, because we had some financial difficulties. But, you have to pay attention as there are some fake advertisements, so it is hard to choose a normal landlord.

Az ügynökségek előnye, hogy ők leellenőrzik a főbérlőt és a lakást/szobát, továbbá ők rendezik a papírmunkát és nem mellesleg minden legális, nyomonkövethető. Viszont ennek elég borsos ára van.

The advantage of agencies is that they check the landlord and the flat/room, moreover they do all the paperwork and everything is legal and trackable. But on the other hand it could be quite expensive.
Leírom a mi esetünkben ez mit jelentett:

Egy lakás bérlésének költségei az IMS ügynökségen keresztül így nézett ki 2011-ben: 
-₤100 regisztrációs díj/fő
-100% havi bérleti díj + ₤200Font= foglaló
- Első havi bérleti díj

Mi esetünkben: ₤200 
+ ₤675 + ₤475= ₤1350. Így tudtunk beköltözni az új két szobás lakásba, Derby belvárosába.
Innentől kezdve csak a ₤475-ot kellett fizetni minden hónapban, plussz a számlák.

I will tell you what did it mean in our case:

Renting a flat through the IMS agency looked like this in 2011:
-₤100/person registration fee for the agency
-100% one month rent + ₤200= deposit
- One month rent

In our case: ₤200 + ₤675 + ₤475= ₤1350. We had to pay  ₤1350 to move to a 2 bedroom flat to Derby city centre. After this we only had to pay ₤475 every month for the rent + bills. 

A privát főbérlő azért jobb, mert nem kell regisztrációs díjat fizetni, a foglaló is általában annyi mint az egy havi bér és lehet vele alkudni. 
Itt Chapelben privát főbérlőn keresztül vettük ki a lakást, így az árak jóval barátibbak voltak.
A foglaló ₤375, itt hetente kell fizetni az albérletet tehát + ₤95, így megúsztuk ₤470-ból (az elején). Itt egy egyszobás lakást béreltünk a falu központjában szintén 2011-ben.

Private landlord is better that the agency, because you do not have to pay registration fee, and the deposit could be thesame as the one month rent and you can also negotiate. 
In Chapel we rented a flat through a private landlord. Therefore the prices were lower. So the deposit was ₤375, we have to pay the rent per week so + ₤95 so all together we paid ₤470. Here, we rented a one bedroom flat in the centre of the village in 2011.

Amikor Skóciába költöztünk (egy kis faluba) szintén privát főbérlőnk volt, de ő ügynökség segítségét kérte az albérlet reklámozásához. Nekünk nem kellett semmi extra költséget fizetnünk az ügynökségnek. Nagyon kedvesek voltak a főbérlők, semmi baj nem volt velük. Ez egy két szobás lakás volt, a kaució és a havi bérleti díj szintén 500 volt + a számlákat kellett fizetni. Szóval először 1000 kellett kifizetnünk.

When we moved to Scotland (to a little village) we had a private landlord who asked help from an agency to advertise the flat. But we did not have to pay any extra cost to the agency. The landlords were really nice, we did not have any problem with them. This was a 2 bedroom flat, the deposit and the monthly rent was 500 + we had to pay the bills. So for a start we had to pay 1000.

Itt ahol most lakunk már másfél éve, a My-let ügynökségen keresztül költöztünk. Náluk a legmagasabb a regisztrációs díj, 125 per fő. Tehát alapvetően kettőnk esetében ez 250 + 500 (kaució) + 450 (havi bérleti díj)= ₤1200. Ezután már csak a havi díjt fizetjük ami 450 + számlák.

We found the advert of the flat where we live for one and half years on My-let's website. The registration fee is the highest with them 125 per person. So for us it meant ₤250 + ₤500 (deposit) + ₤450 (monthly rent)= ₤1200. After this we just have to pay the monthly rent and the bills.

A szálláskeresés és a költözés egyáltalán nem egy egyszerű dolog. Összegyűjtöttem pár dolgot arról, hogy mit érdemes tudnunk az albérletkeresésről:

Looking for a rent and moving house is not an easy thing. So now I have collected some ideas about how to look for a rent:

Első dolog lehet az, ha megnézed a www.police.uk honlapját, ezáltal tájékozódhatsz a város/környék biztonságáról. Ez a honlap megmutatja hónapokra és külön kerületekre lebontva, hogy az adott városban mennyi bűncselekmény volt és milyen típusúak. Erről írtam egy bejegyzést itt: http://www.orsyanglia.com/2012/01/policeuk.html
First thing could be to check the www.police.uk website, where you can see the safety of the city/area you want to move into. This website shows how many and what types of crimes happened, broken down to months and areas. I wrote a blog post about it here: http://www.orsyanglia.com/2012/01/policeuk.html

A második szempont, hogy lakást vagy szobát bérelnél-e? 

Ha egy teljes lakást bérelsz, az kényelmesebb, hiszen nem kell megosztanod senkivel, viszont költségesebb. Ha szobát bérelsz akkor több emberrel laksz együtt ezáltal olcsóbb lesz az albérlet, viszont akkor alkalmazkodnod kell másokhoz is.
The second point, do you want to rent a flat or a room?

If you rent a whole flat, it will be more comfortable because you do not have to share it with anybody but it will be more expensive. When you rent a room, you have to share it with other people, so the rent will be cheaper, but you have to adapt to other people.
A harmadikhogy mennyit szánunk rá? 
  • Meg kell nézni, mennyibe kerül a regisztrációs díj az ügynökségnél. Habár ez egyszeri költség, akkor is van ár-értékbeli különbség ügynökségenként.
  • Havi bérleti díj ne legyen nagyon drága.
  • Kérdezd meg mennyibe kerül a kaució?
  • Mennyi időre szól a szerződés?
  • Érdeklődj az ügynökségtől, főbérlőtől a közüzemi költségekről.
  • Szintén érdeklődj arról, hogy mennyibe kerül a helyi adó arra az adott ingatlanra. Erről is írtam egy bejegyzést itt: http://www.orsyanglia.com/2012/03/kommunalis-adocouncil-tax.html
  • Érdemes végiggondolni, hogy amíg Londonban egy szobabérlés kezdődhet akár 400-450-tól itt Derbyban mi 2 szobás lakást bérlünk ennyiért.
  • Ne legyen túl messze a munkahelytől/iskolától, hiszen akkor esetleg tömegközlekedéssel vagy autóval külön be kell járni. Próbáljuk leszorítani a plusz költségeket.
  • Szeretnél-e kertet az ingatlanhoz vagy sem?
  • Bútorozott vagy sem?
The third point is to decide how much can we afford?
  • You have to check how much does the registration fee costs at the different agencies. However this is a one-time cost, there is a value for money difference per agencies.
  • The monthly rent should not be expensive either.
  • Ask how much will be the deposit?
  • How long is the tenancy for?
  • Ask from the agency or landlord about the utility costs.
  • Also ask about the council tax for that particular property. I wrote a blog post about here: http://www.orsyanglia.com/2012/03/kommunalis-adocouncil-tax.html 
  • You also have to take into consideration that renting a room in London can start from 400-450 but here in Derby we rent a 2 bedroom flat for this price.
  • The accommodation should not be far from work/school because then you have to commute by bus or car. You should avoid any extra cost.
  • Do you want to have a garden with the property?
  • Is it furnished or unfurnished?
Most, az anyagiak tudatában, ügynökség segítségével vagy privát főbérlővel költöznél?
Ezeket a forrásokat ajánlom albérletkereséshez:
Now as you are aware of the finances, would you like to move with the help of an agency or with private landlord?
I recommend these sources to look for a rent: